Lichttherapie tegen slapeloosheid helpt

Slaapproblemen zijn erg vervelend. Je ligt voor een langere periode wakker en komt moeilijk in slaap. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je overdag energiek en gefocust bent. Maar hoe bereik je een goede nachtrust en kom je van je slapeloosheid af?

Het dag nachtritme

Een goede nachtrust is van veel factoren afhankelijk. Een belangrijke factor is dat de stofwisseling van je lichaam een goed dag nachtritme heeft. Als je overdag actief bent kun je ’s nachts een goede nachtrust hebben. Een andere factor is kunstlicht. Je biologische klok kan verstoord raken door een overmaat aan kunstlicht in de avond. Als het gaat schemeren, maakt je lichaam melatonine aan. Wanneer iemand in dit stadium veelvuldig in aanraking komt met kunstlicht kan de biologische klok verstoord raken. De hersenen denken dan dat het overdag is, terwijl het in werkelijkheid nacht wordt. Dit belemmert dus een goede nachtrust!

Bij het slaapproblemen is het dus van essentieel belang dat je in de ochtend veel licht in je ogen krijgt, zodat de hersenen weten dat de dag begonnen is. Licht zorgt er dan voor dat de nog aanwezige melatonine wordt afgebroken.

Wat is lichttherapie?

Lichttherapie is een behandeling waarbij je met intensief licht het dag nachtritme hersteld. Daglichtlampen geven veel feller licht af dan normale kunstlicht lampen. In de herfst- en wintermaanden geeft lichttherapie het effect van een zomerdag om op die manier een winterdepressie te voorkomen. Zo zijn daglichtlampen een gemakkelijke en veilige oplossing voor thuis en op het werk.

Gebruik iedere ochtend 20 minuten een natuurlijke daglichtlamp en je voelt je energieker, hebt minder slaapproblemen en beperkt eventuele jetlag gevoelens. Onderzoek laat zien dat met een daglichtlamp in de ochtend de hersenen in het juiste tijdritme gezet kunnen worden. Last van niet kunnen slapen kan dus opgelost worden.

Melatonine.nl gaat binnenkort daglichtlampen opnemen in het assortiment.

De voordelen van daglichtlampen

Daglichtlampen hebben veel voordelen. Lichttherapie heeft onder meer het volgende effect[1]:

  • Daglicht bevordert de concentratie, zowel op het werk als thuis;
  • Daglicht geeft je energie;
  • Daglicht voorkomt vermoeide ogen;
  • Een daglichtlamp helpt tegen winterdepressies;
  • Een daglichtlamp is veilig in gebruik.

Bijwerkingen lichttherapie

Lichttherapie heeft weinig bijwerkingen. Bij langdurig gebruik van een natuurlijke daglichtlamp kunnen de volgende bijwerkingen optreden: eenrood gezicht, droge- of tranende ogen, hoofdpijn en vermoeidheid. Gebruik een daglichtlamp daarom niet langer dan 20 minuten.