Advies over tijdstip inname melatonine

Wanneer kan melatonine het beste ingenomen worden?

Er zijn twee methodes om bepalen wat het beste innametijdstip is voor melatonine. Namelijk:

Bioritmetheorie:

Van nature begint het lichaam met het aanmaken van melatonine wanneer er minder licht in de ogen valt. Oftewel als buiten de zon ondergaat. Verschillende wetenschappers zeggen dat vanuit ons oerritme de aanmaak van melatonine idealiter 3 tot 4 uur voor het slapengaan begint. Het advies is daarom om 1 tot 2 uur voor het slapengaan melatonine in te nemen en kunstmatige lichtbronnen zoals TV,  felle lampen, telefoons en tablets te vermijden. Kunstmatig en blauw licht zorg er namelijk voor dat het lichaam minder melatonine aanmaakt. In plaats daarvan kan kaarslicht aangezet worden.

Klinische theorie:

Naast bovenstaande theorie zijn er veel klinische studies die aantonen dat melatonine het sneller in slaap vallen verbetert wanneer het 30 tot 60 minuten voor het slapengaan ingenomen wordt. Mensen slapen dan beter en de praktijk wijst uit dat men zich dan fitter voelt. Het is dus een soort natuurlijke inslaper.

Wat is het beste tijdstip voor inname van melatonine?

De meeste mensen nemen melatonine net voordat ze gaan slapen in en zijn erg tevreden over de effecten. Om te weten welk tijdstip voor jou het meeste effect heeft, kun je het best experimenteren met het tijdstip van inname van de melatonine. Slaap je goed en ben je overdag veel fitter dan normaal dan heb je zelf ontdekt dat dat het ideale tijdstip is voor het innemen van melatonine.

De natuurlijke melatonine aanmaak is leeftijds- en geslachtsgebonden en verschilt individueel. Elke persoon heeft dus eigenlijk een individuele melatonine curve. Je eigen melatoninegehalte verschilt van uur tot uur. Als je hebt uitgevonden wat voor jou de beste dosering en het beste innametijdstip is, is het belangrijk om dat aan te houden.

Eazzysleep adviseert de melatonine een half uur tot een uur voor het slapen gaan in te nemen. Regular melatonine door de tablet op te zuigen en time released door in te nemen met een glaasje water.