Melatonine voor kinderen

Melatonine bij kinderen en volwassenen zorgt voor een gezond slaap- en waakritme. Het is een lichaamseigen stofje dat wordt aangemaakt door de pijnappelklier in je hersenen. Het hormoon zorgt voor de aansturing van de biologische klok en daardoor dat je je slaperig voelt. Overdag wordt melatonine in kleine hoeveelheden aangemaakt. Als het donker wordt, neemt de aanmaak toe. Als het weer licht wordt, wordt de aanmaak van melatonine weer geremd, waardoor je ontwaakt.
In de baarmoeder en in de eerste drie maanden na de geboorte maakt een baby nog geen melatonine aan. Dat start pas daarna. Het maximum wordt bereikt tussen de leeftijd van 1 tot 3 jaar.

Melatonine voor Kinderen Producten

Wij raden aan voor kinderen onder de 12 jaar advies te zoeken bij een Health Professional voor de juiste advisering over de dosering.

Tijdstip inname melatonine door kinderen

Het optimale tijdstip van inname van melatonine door kinderen hangt samen met de eigen aanmaak van melatonine. Over het algemeen is het tijdstip van inname van melatonine, voor kinderen en volwassenen, een half uur tot een uur voor het slapen gaan.

Slaaptips voor kinderen

  1. Zorg voor een duidelijk slaapritueel.
  2. Geef je kind een uur voor het slapen gaan een banaan. Hierin zit van nature melatonine.
  3. Breng je kind op een vaste tijd naar bed. Ga niet in op smeekbedes van je kind om nog even iets langer op te mogen blijven.
  4. Vraag niet of het kind naar bed wil; jij wilt dat het naar bed gaat en dat is dat, jij bepaalt en gaat ook niet de discussie aan over het tijdstip.
  5. Begin al een half uurtje voor bedtijd om rust in te bouwen. Doe geen wilde spelletjes meer en zet de tv, tablet en telefoon uit.
  6. Moeten er meerdere kinderen naar bed? Doe dat dan zo veel mogelijk om de beurt.
  7. Zorg voor een vertrouwde knuffel. Aangename en veilige dingen zoals een beer of pop kunnen het prettig maken voor kinderen om naar bed te gaan.
  8. Zorg dat de slaapkamer een tv-loze ruimte is en zeker geen telefoon of tablet mee naar bed. Het licht van deze apparaten stopt de aanmaak van melatonine.
  9. Als je kind niet kan slapen, leer je jouw kind dat het niet hóeft te slapen maar wel in zijn/haar bed blijft en eventueel een boekje mag lezen en merk je dat het toch speelt dan leg je hem/haar consequent terug in bed.
  10. Bij verdriet of als het kind overstuur is, ga dan altijd in het eigen bed of de eigen slaapkamer troosten.